Contactformulier
14 juni 2023

De zorg staat nooit stil

De zorg staat nooit stil
Lotte, contactverpleegkundige en student

De reactie van Lotte om te praten over de Leer Innovatie Omgeving op locatie Fleuriade is veelzeggend: ‘Het is altijd leuk om te mogen vertellen over iets wat je superleuk vindt om te doen :) Met vriendelijke groet, Lotte, contactverpleegkundige niveau 4 en student of Bachelor of Nursing niveau 6.’ Lotte: “Ik begeleid leerlingen en stagiaires tot niveau 4 terwijl ik zelf student ben. Hoe dat zit? Dat zal ik uitleggen.” 
 
Archipel heeft samen met Fontys en Summa College een Leer Innovatie Omgeving (LIO) ingericht binnen Fleuriade en Dommelhoef. Op deze afdelingen wordt de verbinding wordt gemaakt tussen zorg verlenen, leren, innoveren en onderzoeken. Leerlingen staan zoveel mogelijk zelf aan het roer en zo ontstaat er een interessante wisselwerking tussen nieuwe en ervaren medewerkers zoals Lotte: “Na mijn studie mbo-niveau 4 ben ik bij Archipel Fleuriade blijven werken. Ik werk met mensen met een dementieel beeld. Fijne bewoners, leuk team en het idee achter client in regie spreekt me aan net als het concept LIO. De sfeer binnen Fleuriade is professioneel met op z’n tijd ruimte voor een grap en veel aandacht voor het persoonlijke. Dat laatste uit zich in de kansen die je krijgt en de mogelijkheden tot ontwikkeling die je geboden worden. Daarvan is LIO een goed voorbeeld.”

"In een LIO-omgeving mogen leerlingen meebepalen wat er op een dag gebeurt en welke leerdoelen ze willen bereiken."

“In de volksmond zou je een LIO, een leerafdeling kunnen noemen", vervolgt Lotte. “Ik heb zelf in een LIO gewerkt, dus ik weet uit eigen ervaring hoe het is. Ik vond het absoluut meerwaarde hebben voor mij als leerling en nu als begeleider. De ontwikkelingen binnen de zorg staan nooit stil en door te werken met stagiaires en leerlingen verander je mee. Je wordt voortdurend bevraagd en meegenomen in hun leerproces. Ik word uitgedaagd en gestimuleerd om verder te kijken, mee te denken, mee te onderzoeken en ervaringen te delen. In een LIO-omgeving mogen leerlingen meebepalen wat er op een dag gebeurt en welke leerdoelen ze willen bereiken. Willen ze iemand verzorgen, regelen we. Mogen ze medicatie uitdelen en willen ze dat? Prima. Willen ze een arts-visite bijwonen? Geen probleem. Extra aandacht voor bewoners; nagels lakken, haren wassen, wandelen of knutselen? Fijn! Wij zijn eindverantwoordelijk, zij de extra handen dus dan kan er veel. Het innovatieve gedeelte zit in de opdrachten die leerlingen krijgen waarbij het doel is de zorg te verbeteren. En dat gebeurt ook.” 

Rust roest 

Ik ben zelf student en door mijn contact met leerlingen en stagiaires blijf ik op de hoogte van wat er speelt in de zorg. Bij mij komt de nieuwigheid aan alle kanten binnen en dat zorgt dat ik goed weet waar ik mee bezig ben. Voor leerlingen is zo’n leeromgeving prettig want ze worden ondersteunt, geschoold, geëvalueerd en betrokken bij alles wat we samendoen. Dat heb ik zelf ervaren. Het maakt het werk voor iedereen aantrekkelijker en de zorg voor bewoners op maat. Vastroesten? Daar krijgen wij hier de kans niet voor. Nieuwe inzichten zullen er altijd zijn want iedereen kijkt op zijn eigen manier naar zorg.” 

Geïnteresseerd?

Bekijk onze vacatures of neem deel aan onze Meet & Match om te bespreken wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Meet & Match

Vacatures

Meer weten over werken bij Archipel?

Contact Werkplezier Vacatures